Prečo si deti rady hrajú

Jedna z najobľúbenejších činností dieťa je hranie. Hra je zásadný pre rozvoj dieťaťa, a to ako po stránke emocionálneho, fyzického, sociálneho, ale aj psychického vývoja dieťaťa. Dieťa hraním spoznáva svet okolo seba a tiež samo seba. V prvom roku života dieťa k hraniu používa päť zmyslov, preto je pre deti vytvorené veľa hračiek, ktoré tieto zmysly podporujú.


Dieťa veľmi rado pozoruje svoje okolie, je to pre neho nové a tým sa riadi u hračiek, čo dokáže, keď stlačí tlačidlo, aké zvuky vyvodzuje, kam sa za hračkou môže plaziť, to všetko dieťa zaujíma. Ako dieťa rastie, mali by sme vymýšľať hry, ktoré sú pre dieťa zložitejšie a nápaditejšie.


Vďaka hrám môžeme cvičiť u dieťaťa zručnosti a vlastnosti, ako sú napríklad nezávislosť, tvorivosť, zvedavosť a naučiť ich tak riešiť problémy. Veľmi dobre tak môžeme pozorovať hodnoty a pocity a tým rozvíjať sociálne zručnosti. Ak sa budú tieto vlastnosti rozvíjať dobre, je potom veľmi jednoduché začleniť dieťa do spoločnosti iných detí. Potom si môžu požičiavať hračky bez toho, aby sa o ne prali alebo si ich nechceli požičať. Dobré je tiež dieťaťu vysvetliť, čo znamená slovíčko "prosím" a "ďakujem", aby vedelo, že keď niečo chce, nech už je to hračka alebo niečo iné, musí povedať najskôr "prosím a potom, kedy dostane o čo prosí, musí správne poďakovať. .

Prečo je dobré si s deťmi hrať

To, ktorú hru pre dieťa zvolíme, záleží na fáze vývoja dieťaťa, pretože hra je pre dieťa nástroj na poznávanie sveta. Napríklad dieťa staré 3 mesiace sa učí, ako uchopiť predmety, v roku sa už snaží správne zoradiť kocky a len o niečo staršie deti potrebujú viac vzrušenia vo svojom živote, a preto skúša napodobňovať rodičia pri nejakej činnosť, ako je napr. Varenie alebo žehlenie.

Rodičia by si mali s deťmi hrať už od štyroch mesiacov, keďže takto staré deti sú schopné jednoduché hry. Pre deti od štyroch mesiacov je fascinujúce búchanie, hádzanie, tlačenie a ďalšie experimentovanie s hračkami. Starším deťom, a to hovoríme o deťoch okolo jedno roka, môžeme ukazovať použitie vecí, napríklad kefky na zuby alebo používanie hrebeňa,

zvýši to ich zvedavosť a ich predstavivosť začne kvitnúť. V druhom roku života, majú deti veľmi rady hry, kedy vytvára niečo z ničoho. Dieťa si tak môže hrať s krabicou od topánok, akoby to bol školský autobus s kompletným motorom, zvuky. Tým tiež nadväzuje poslednej fázy, a to fáza prijímanie nových rolí. Sú to hry na lekára, učiteľa alebo mamičku.

Venujte hranie dieťa viac času, je to pre neho zábavná činnosť, hovorte na dieťa počas hry a pokladajte mu otázky, ktoré rozvíja jeho myslenie a jazykové zručnosti. Nechajte dieťaťu vybrať činnosť, ktorú chce robiť a len kontrolujte smer jeho hry, ak chcete dieťaťu ukázať aj inú hru, ktorú ste mu vymysleli, musíte počítať s tým, že dieťa bude vždy "boss" a koordinátor hry. Koniec koncov je to hra. Ak bude dieťa mrzuté či nervózny, nechajte ho oddýchnuť, preto odporúča vývojový psychológ Marilyn Segal časovo rozvrhnúť čas na hranie a odpočinok.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie