Prečo si deti rady hrajú

Jedna z najobľúbenejších činností dieťa je hranie. Hra je zásadný pre rozvoj dieťaťa, a to ako po stránke emocionálneho, fyzického, sociálneho, ale aj psychického vývoja dieťaťa. Dieťa hraním spoznáva svet okolo seba a tiež samo seba. V prvom roku života dieťa k hraniu používa päť zmyslov, preto je pre deti vytvorené veľa hračiek, ktoré tieto zmysly podporujú.


Dieťa veľmi rado pozoruje svoje okolie, je to pre neho nové a tým sa riadi u hračiek, čo dokáže, keď stlačí tlačidlo, aké zvuky vyvodzuje, kam sa za hračkou môže plaziť, to všetko dieťa zaujíma. Ako dieťa rastie, mali by sme vymýšľať hry, ktoré sú pre dieťa zložitejšie a nápaditejšie.


Vďaka hrám môžeme cvičiť u dieťaťa zručnosti a vlastnosti, ako sú napríklad nezávislosť, tvorivosť, zvedavosť a naučiť ich tak riešiť problémy. Veľmi dobre tak môžeme pozorovať hodnoty a pocity a tým rozvíjať sociálne zručnosti. Ak sa budú tieto vlastnosti rozvíjať dobre, je potom veľmi jednoduché začleniť dieťa do spoločnosti iných detí. Potom si môžu požičiavať hračky bez toho, aby sa o ne prali alebo si ich nechceli požičať. Dobré je tiež dieťaťu vysvetliť, čo znamená slovíčko "prosím" a "ďakujem", aby vedelo, že keď niečo chce, nech už je to hračka alebo niečo iné, musí povedať najskôr "prosím a potom, kedy dostane o čo prosí, musí správne poďakovať. .

Prečo je dobré si s deťmi hrať

To, ktorú hru pre dieťa zvolíme, záleží na fáze vývoja dieťaťa, pretože hra je pre dieťa nástroj na poznávanie sveta. Napríklad dieťa staré 3 mesiace sa učí, ako uchopiť predmety, v roku sa už snaží správne zoradiť kocky a len o niečo staršie deti potrebujú viac vzrušenia vo svojom živote, a preto skúša napodobňovať rodičia pri nejakej činnosť, ako je napr. Varenie alebo žehlenie.

Rodičia by si mali s deťmi hrať už od štyroch mesiacov, keďže takto staré deti sú schopné jednoduché hry. Pre deti od štyroch mesiacov je fascinujúce búchanie, hádzanie, tlačenie a ďalšie experimentovanie s hračkami. Starším deťom, a to hovoríme o deťoch okolo jedno roka, môžeme ukazovať použitie vecí, napríklad kefky na zuby alebo používanie hrebeňa,

zvýši to ich zvedavosť a ich predstavivosť začne kvitnúť. V druhom roku života, majú deti veľmi rady hry, kedy vytvára niečo z ničoho. Dieťa si tak môže hrať s krabicou od topánok, akoby to bol školský autobus s kompletným motorom, zvuky. Tým tiež nadväzuje poslednej fázy, a to fáza prijímanie nových rolí. Sú to hry na lekára, učiteľa alebo mamičku.

Venujte hranie dieťa viac času, je to pre neho zábavná činnosť, hovorte na dieťa počas hry a pokladajte mu otázky, ktoré rozvíja jeho myslenie a jazykové zručnosti. Nechajte dieťaťu vybrať činnosť, ktorú chce robiť a len kontrolujte smer jeho hry, ak chcete dieťaťu ukázať aj inú hru, ktorú ste mu vymysleli, musíte počítať s tým, že dieťa bude vždy "boss" a koordinátor hry. Koniec koncov je to hra. Ak bude dieťa mrzuté či nervózny, nechajte ho oddýchnuť, preto odporúča vývojový psychológ Marilyn Segal časovo rozvrhnúť čas na hranie a odpočinok.